Home / Nutriție și Sănătate / Totul despre retenţia de apă

Totul despre retenţia de apă

Totul despre retenţia de apă

Organismul uman conţine circa 70% apă. Se regăseşte în sânge, ţesut muscular, organe şi în sistemul osos. Este necesar să ne menţinem zilnic hidrataţi. Trebuie să stim că atât consumul de apă în exces, cât şi retenţia de apă pot fii semnele unei afecţiuni. În acest caz este necesar consultul de specialitate. Poate fii şi rezultatul unui stil de viaţă nesănătos şi al unui regim alimentar dezechilibrat. Retenţia se manifestă prin disconfortul la nivelul membrelor inferioare şi îngreunarea procesului de scădere în greutate.

Ce este retenţia de apă?
De multe ori, uităm că apa are un rol deosebit în toate procesele organismului. Fără ea, substanţele reziduale ale corpului ne-ar întoxica, căci nu ar putea fi eliminate. Foarte mulţi dintre noi, uităm de-a lungul zilei să bem apă. Din acest motiv, lichidele din organism nu sunt drenate în mod corespunzător de sistemul limfatic. Apa care este deja în ţesut, rămâne acolo, nefiind eliminată. Acest fenomen se numeşte retenţie de apă. Cele mai frecvente zone unde se acumulează apa, sunt: picioare, mâini, cavitate abdominală.

În fiecare an, noi femeile, aşteptăm nerăbdătoare să vină vara. Însă, pentru multe dintre noi, acest sezon poate fi un calvar, din cauza retenţiei de apă.

Cauzele şi simptomele retenţiei de apă

1. Dieta alimentară

Dieta alimentară joaca un rol important în reglarea tensiunii arteriale şi a nivelului de apă din organism. Atunci când sodiul se regăseşte în exces în organism, corpul reţine apa. Sarea de masă este o sursă importantă de sodiu. Multe alimente procesate, chiar şi dulciurile şi băuturile răcoritoare – conţin sare. Acestea ajung să ne dăuneze sănatăţii întregului organism.
2. Stilul de viaţă
Forţa gravitaţională face ca fluxul sangvin să fie mai mic la nivelul membrelor inferioare. Acest lucru duce la creşterea presiunii sângelui. Stând prea mult în picioare provocăm retenţia de apă. La final de zi simţim picioarele şi gleznele umflate. Soluţia ideală este să menţinem buna circulaţie a sângelui făcând mişcare cel putin 30 de minute zilnic. În plus ajută masajul zonelor cu probleme.

3. Hormonii
Este normal ca în jurul perioadei menstruale femeile să observe schimbări la nivelul retenţiei de apă. De obicei simptomele ce creeaza disconfort dispar odată cu trecerea ciclului. În acest caz, suplimentele pe bază de magneziu ajuta la reducerea simptomelor premenstruale. În caz contrar, este recomandat să cerem opinia medicului specialist. Poate fi vorba despre un dezechilibru hormonal.
4. Medicamentele
O serie de medicamente au ca efect secundar retenţia de apă, printre care:
– medicamentele ce reglează tensiunea arteriala, analgezicele, antidepresivele, tratamentul bolnavilor de cancer.
5. Sănătatea cardiacă
O inimă slabă nu reuşeste să pompeze sângele la fel de bine în întreg organismul. Această incapacitate determină umflarea membrelor inferioare şi a abdomenului.
Simptomele insuficienţei cardiace includ: slăbiciune şi oboseală, ameţeală, ritm cardiac rapid, respiraţie superficială.
6. Insuficienţă venoasă
Supapele din interiorul venelor de sânge nu se închid aşa cum ar trebui. Tot sângele este pompat înapoi către inimă. Această condiţie duce la retenţia de apă, durerea şi umflarea picioarelor.

Prezenţa unor afecţiuni ce necesită consultul de specialitate:

– Tromboza venoasă profundă. Picioarele sunt umflate asimetric, atunci este posibil să existe un cheag de sânge. Poate fi depistat prin prezenţa durerii, căldură şi roşeaţă în zona cu pricina.
– Edemul pulmonar. Persoanele cu insuficienţă cardiacă cronică pot acumula lichid în interiorul plămânilor. Semnele acestei afecţiuni includ dificultăţi de respiraţie şi tuse anormală.
– Preeclampsia. Este normal ca femeile să aiba picioarele umflate la finalul sarcinii. Umflarea membrelor superioare şi a feţei sunt semnele unei tensiuni arteriale anormale specifice preeclampsiei. Alte simptome includ durerile de cap, vederea înceţoşată, durerile adbominale.

Tratament

1. Dietele alimentare cu un aport de sare redus sunt de  2.300 de miligrame de sodiu pe zi.
2. Administrarea medicamentelor diuretice, care ajută organismul să elimine surplusul de sodiu prin urină.
3. Suspendarea picioarelor pe durata nopţii, pentru a îmbunătăţi circulaţia sângelui la nivelul membrelor inferioare.
4. Purtarea ciorapilor compresivi medicinali, ce ajută circulaţia venoasă.
5. Exerciţiile fizice efectuate cu regularitate, dar şi mersul pe jos, îmbunătăţesc circulaţia sângelu în întreg organismul.
6. Lipsa de vitamine B1, B5, B6 sunt asociate retenţiei de apă. Suplimentarea dietei alimentare cu aceste vitamine ar putea ajuta la îndepărtarea disconfortului cauzat de retenţia de apă.
7. Renunţarea la consumul excesiv de glucide rafinate şi carbohidraţi. Ele sunt stocate de către organism sub forma de glicogen la nivelul ficatului, cauzând retenţia de apă.
8. Adaptarea dietei prin adăugarea de fructe şi legume. Acestea sunt o sursă importantă de potasiu ce ajută la eliminarea excesului de sodiu şi apă din organism.

Consumă ceaiuri cu efecte diuretice

  • Ceaiul de păpadie – conţine potasiu, element favorabil împotriva retenţiei de apă;
  • Ceaiul de afin – stimulant tonic şi la fel conţine potasiu;
  • Ceai verde – un foarte bun antioxidant;
  • Ceaiul de pătrunjel – diuretic natural;
  • Ceai de mătase de porumb – bun remediu pentru înlăturarea suplusuluide apă din organism.

Dacă te lupţi cu aceasta problema, nu uita nici de tratamentele corporale care te pot ajuta în acest sens. Drenajul limfatic sau împachetările împotriva retenţiei de apă, pot fi soluţia ideală când vine vorba de picioare sau mâini umflate. Tot ce trebuie să faci, este sa apelezi la un specialist în domeniu, pentru o diagnosticare corporală. În urma acesteia, vei afla care este nivelul tău de hidratare şi care sunt procedurile corporale ce te pot ajuta.

Remedii împotriva retenţiei de apă
  • Evită alimentele bogate în sodiu: mezelurile, sosurile, carnea procesată, produsele de panificatie etc. Alimentaţia joacă un rol extrem de important în reglarea nivelului de apă din organism. Atunci când sarea se regăseşte în exces în organism, corpul reţine apa, iar primul responsabil pentru acest dezechilibru este alimentaţia.
  • Pentru a ajuta la echilibrarea nivelului de sodiu este indicat să consumăm alimente bogate în potasiu. Alimente precum sunt roşiile, cartofii copţi, caisele, bananele, spanacul şi tot ce înseamnă legume cu frunze verzi.
  • Încearcă să ai mese regulate 3+2 gustări;
  • Hidratează-te, bea mai multă apă! Atunci când organismul este deshidratat, începe să reţina apă, favorizând instalarea edemului;
  • Fă-ţi un obicei din a merge la masaj. Drenajul limfatic este una dintre puţinele terapii care ajută la eliminarea surplusului de apă din ţesut. În plus, aceasta terapie, îţi va întări imunitatea şi va da un restart organismului, datorită stimulării limfei.
  • Încearcă să porţi cât mai putin haine mult prea strâmte pentru ca îngreunează circulaţia;
  • Evită statul foarte mult în picioare sau aşezat
  • Mergi la saună.
  • Fă din exerciţiile fizice o plăcere. Acestea ajută limfa deoarece, prin contractia muşchilor, stimulezi limfa şi acelerezi drenarea acesteia. Mersul regulat, alergatul, mersul pe bicicleta, înotul dar şi barre fitness-ul pot face minuni în acest sens.
Cum poate contribui barre fitness la o bună funcţionare a limfei?

Barre Fitness Academy te poate ajuta prin exerciții specifice care susțin drenajul limfatic și îmbunătățesc digestia. Posturile implică răsuciri la nivelul abdomenului, aplecări în faţa, spate, lateral, tilturi pelviene. Dar şi mai multe exerciții de întindere a mușchilor. Exerciţiile stimulează limfa din zona abdominală prin contracţia şi stoarcerea organelor şi a muşchilor. Circulaţia limfei contribuie la buna funcţionare a sistemului limfatic şi deci bineînteles la menţinerea sănatăţii generale a organismului.
În timpul executării exerciţiului, este necesar să punem şi mai mult accentul pe procesul respiraţiei în special expiraţie. Respiraţia adâncă şi din diafragma este probabil cel mai bun mod de a pune limfa în mişcare.

Iti recomandam si:

antrenament postnatal sigur

10 reguli pentru un antrenament postnatal sigur!

10 reguli pentru un antrenament postnatal sigur! 1.Consultă-ţi medicul înainte de a începe un antrenament …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *